Ugrás a tartalomra

2024-12-08 17:00 Kisterem

Lábujjhegyen – Zenéről és táncról, párban

Megyeri Léna - Bősze Ádám

2024-12-08 19:00 Nagyterem

Budapesti bemutató - Tűzmadár

Székesfehérvári Balett Színház

A néptánc és a modern tánc fúziója

Szeptember 4-én debütál a Nemzeti Táncszínház Nagyszínpadán a Pécsi Balett előadásában a Zorba című produkció, melynek egyik különlegessége, hogy két különböző műfajból érkező rendező-koreográfus jegyzi; Juhász Zsolt, a Duna Művészegyüttes művészeti vezetője, valamint Zachár Lóránd. Az előadásról a Pécsi Balett művészeti vezetőjét, Vincze Balázst kérdeztük.

Mitől aktuális ma is egy 1946-ban kiadott mű? Miért esett erre a klasszikusra a választásod?
Egy klasszikus mindig aktuális - szerelem, vágyak, emberi kapcsolatok, minden korban érvényes témák -, de én mégsem ezért választottam a Zorba című művet, hanem egyrészt ezzel az előadással szeretnénk méltóképp megemlékezni a Pécsi Balett 60 éves múltjáról, melynek része ez a darab is, hisz 2000-ben Herczog István koreográfiájában már színpadra állította a társulat. Másrészt a Zorba kapcsán először nekem nem az irodalmi mű jutott eszembe, hanem a balett, - amit írtak belőle -, valamint a szó csengéséről, a görög tájról a néptánc. Ezért kértem fel koreográfusnak Juhász Zsoltot, a Duna Művészegyüttes művészeti vezetőjét, valamint Zachár Lórándot, aki pedig a modern tánc nagymestere, hogy ketten alkossanak egyfajta különleges fúziót.
Nagyon büszke vagyok arra, hogy a Pécsi Balett nem egy állandó koreográfussal dolgozik, hanem merünk bátran kísérletezni és rendszeresen meghívunk különböző műfajokból érkező tehetséges alkotókat.

Mikor egy új produkció születik, mi a kezdő lépés? A darab kiválasztása, a koreográfus személye, vagy esetleg egy táncművész karaktere, tehetsége, amit szeretnél kidomborítani?  
Én, ha ránézek egy műre és megnézem a szerepeket, azonnal társítok hozzá művészeket. 2009-ben mutattuk be a Giselle című balettet, melyet azért választottam, mert abban az időben kevés fiú, viszont nagyon sok tehetséges lány volt a társulatban, akik ebben az előadásban meg tudták mutatni magukat. A Zorba című előadásban Koncz Péter fogja alakítani a címszerepet, aki egy fantasztikus táncművész, de a pályája végéhez közeledik, és szerettem volna adni neki még egy nagy lehetőséget. További érdekesség, hogy míg a korábbi produkcióban Madame Hortense karakterét a Kossuth-díjas Uhrik Teodóra formálta meg, most a szintén Kossuth-díjas Bozsik Yvette táncolja, aki a szerephez tartozó koreográfiát is jegyzi.

Egy cselekményes táncjáték előadása a táncművészektől a technikai tudás mellett színészi teljesítményt is kíván.
Véleményem szerint a Pécsi Balett ereje abban áll, hogy tagjai amellett, hogy jó és technikás táncművészek, még kiváló művészek is, akik tökéletesen megformálják a rájuk osztott szerepeket. Ehhez viszont elengedhetetlen az, hogy egy-egy próbafolyamat során átbeszéljük az adott művet, ne csak a lépéseket ismertessük, hanem a helyzeteket, szituációkat is. Általában a táncos, mikor megtanulta a koreográfiát, már nem gondolkodik rajta: a tánc a zenében van, ha meghallják a zenét, rögtön mozdul a lábuk. Ezért azt szoktam tanácsolni nekik, hogy miután a koreográfia már a lábukban van, használják arra az agyukat, hogy megtalálják a belső monológjukat, amivel felépítik a szerepüket.

A Zorba című előadás budapesti bemutatója a Nemzeti Táncszínházzal együttműködésben jött létre. Hatással van az egy előadásra, ha azt a fővárosi közönség előtt is bemutatjátok?
Egy ismert, cselekményes mű kiválasztásával új embereket lehet megnyerni a műfaj iránt, ami a Pécsi Balett egyfajta missziója is, ez természetesen meghatározó a döntésben.
Emellett szerintem érdemes megmutatni a balettnek, mint műfajnak a gazdagságát, hisz akkor él igazán, ha teljes pompájában állítják színpadra. Napjainkban, a vizuális ingerek világában már nem elég leteríteni egy balettszőnyeget, viszont ez jelentős anyagi ráfordítást is kíván. Ezért nagyon hálás vagyok a Nemzeti Táncszínház igazgatójának, Ertl Péternek, hogy a Zorba című előadás az intézménnyel együttműködésben tud megszületni, ami olyan lehetőséget teremt, melyben az ember úgy érzi, igazán meg van becsülve. A támogatásnak hála, nagy létszámú  stábbal tudunk együtt dolgozni, például két rendező-koreográfus jegyzi az előadást, Bozsik Yvettet is meghívtuk a produkcióba, valamint két neves, elismert alkotó: Túri Erzsébet jelmez- és Cziegler Balázs díszlettervező is elfogadta felkérésünket. Így reményeim szerint egy csodálatos előadást hozunk létre közösen.

TD.

A Zorba a Pécsi Balett és a Pécsi Nemzeti Színház koprodukciójában,
a Nemzeti Kulturális Alap és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával jön létre.

Az előadás budapesti bemutatója a Nemzeti Táncszínházban közös programként valósul meg.

KIM NKA Millenaris Eisberg