2024-11-03 10:00 Előtér
Sándor Ildikó
A Gergye Krisztián Társulata 2001 óta jelentős színfoltja a magyar kortárs táncéletnek. Az interdiszciplinaritás jegyében fejlődő művészeti tevékenységünk során újabb és újabb műfajok határterületeinek kontextusában vizsgáljuk a kortárs tánc lehetséges megnyilatkozási formáit. Társulatunk mottója: "a műfajok szintézise".
Ez hűen tükrözi a művészi szabadság iránti elkötelezettségünket, valamint azon törekvésünket, hogy mindenkori előadásainkban a műfaji jellemzők ne csupán kontextusként jelenhessenek meg, hanem szerves egységet alkotva, valós találkozásban, egymástól el nem választható módon alakíthassák előadásaink egyedi formanyelvét. Gergye Krisztián 2001-ben debütált első szólójával, azóta táncosként, koreográfusként, színházi rendezőként, performerként és képzőművészként is jelentős sikereket ért el a magyar kultúra területén.
Projekt-társulatunk legjelentősebb táncelőadásai fennállásunk óta, évről évre, hol alkalomszerűen, hol repertoárrá emelve megmutatkozhattak a Nemzeti Táncszínház színpadain is. Kamaraprodukcióink, kísérletező előadásaink, egyedi performanszaink még a Várszínházban a Refektórium táncpalettáját színesítették: 2004-2005-ben a Barbara L (Zarnóczai Gizellával a címszerepben), és a Tenebrae (Ágenssel közös tánc opera). Ezzel párhuzamosan sokszereplős műveink is megmutatkozhattak a nagyszínpadon, mint a Mindenhol jó, de legjobb a paradicsomban (2008), vagy a Közép Európa Táncszínházzal közös 99 perc (2007), amely Sztravinszkij Tavaszi Áldozatát és Sosztakovics Chamber Szimfóniáját kötötte össze egy 99 perces gigantikus mozgástablóban. Legjelentősebb együttműködéseink nemzetközi művészek bevonásával 2015-2016-ban, a Müpa Fesztivál Színpadán valósultak meg: Kokoschka babája, Lautrec táncolni fog. Ezek a műveink szakmai megítélésünkben igazán jelentősek voltak, így a Nemzeti Táncszínház új épületében már olyan nagyszabású művek bemutatását tervezhettük közösen, mint A test emlékezete - Abakanowicz hommázs, és intim szólóelőadásaink is a stúdiószínpad repertoárjára kerülhettek: Ahol a sötétség, Levitáció. Mára a Nemzeti Táncszínház az egyik legjelentősebb koprodukciós partnerünk, és örömmel tölt el minket az a nyitottság, amivel a táncművészet nem hagyományos megnyilatkozási formáinak is teret és időt szentelnek.
2024ben, a Nemzeti Táncszínházzal közösen, a képzőművészet és a tánc párhuzamosságait kutató performansz és beszélgetés-sorozatot indítunk, amelynek első eseményén Bukta Imre Kossuth Díjas festőművész és a GODOT Galéria lesznek a vendégek. Bukta életművére reflektáló JAJJISTENEM című tánc-performanszunkat egy pódiumbeszélgetés követ majd az alkotókkal, amelyet egy Pop-Up kiállítás tesz majd még izgalmasabbá.
Az együttes tagjai:
Társulati menedzser, produkciós vezető: Gáspár Anna
Rendező és koreográfus asszisztensek: Fazekas Anna, Balogh Zsuzsanna, Jankovich Eszter, Ágoston Eszter, Blaskó Ábris
Táncművészek: Barabás Anita, Téri Gáspár, Lőrinc Katalin, Gesztelyi Nagy Csilla, Mikó Dávid, Kovács Domokos és még sokan mások
Bábművészek, bábtervezők: Tárnok Marica, Hoffer Károly
Énekművészek: Vizin Viktória, Soharóza Kórus, Kolonits Klára, Philipp György
Képzőművészek: Rabóczky Judit, Vojnich Erzsébet, Szüts Miklós, Trifusz Péter, Csáki Róbert, Verebics Ágnes, Krajcsovics Éva, Németh Ágnes, Fehér László, Árvai György, Tarr Hajnalka, Szűcs Attila, Bukta Imre, Magdalena Abakanowicz
Zeneszerzők, zenei közreműködők: Zombola Péter, Gryllus Ábris, Philipp György, Accord Quartet
Díszlet és jelmeztervezők: Zöldy Z. Gergely, Béres Móni, Trifusz Péter
Fotóművészek, operatőrök: Sin Olivér, Dömölky Dániel
Fény, hang és vetítéstervezők: Szabon Bala, Diena László, Vajda Máté, Karcis Gábor, Fogarasi Zoltán
Sajtó, kommunikáció: Migray Betti, Andavölgyi Vivien, Migray Yvette