,,a Táncé a szó" kérdez

Rövid interjú Sereglei Andrással, a Káva Kulturális Műhely színész-drámatanárával, az Igaz történet alapján című tánc/színházi nevelési előadásunk rendezőjével

A Horda2-előadásnak, aminek eredetileg Te is szereplője voltál, még nem volt „külső”rendezője. Az Igaz történet alapján című előadás, viszont rendezett előadás, amit te rendeztél. Szóval, Te vagy Magyarország első tánc/színházi nevelési előadásának rendezője. A műfaj tehát újdonság, a rendezői feladatokban, megközelítésben jelent(ett) valamilyen különbséget más munkákhoz képest, hogy egy tánc/színházi nevelési előadást kellett ezúttal rendezned?

Valójában ennél a produkciónál nem beszélhetünk olyan rendezői szerepről, mint egy hagyományos színházi munkánál. Nincs egyszemélyes döntés a szakmai problémákra, mivel a műfaj is több művészeti ág elemit használja. A tánc, a Résztvevő színháza, mint metódus és a színház folyamatosan egyeztet egymással az alkotás folyamán. Egyik sem kerülhet túlsúlyba. A rendező szerepe itt abból is áll, hogy igyekszik ezeket az alkotói energiákat harmóniában tartani.

Az előadás egy széthulló családról szól, középpontban egy 12 éves kamaszfiú szereplővel, akit Ivanov Gábor a Közép-Európa Táncszínház táncművésze alakít. Mi volt számodra a fontos az ő karakterében?

Az a családmodell, amelyet az előadás rajzol meg, sajnos egyre elterjedtebb. Egy apát nem csak úgy lehet elveszíteni, hogy meghal, hanem azzal is, hogy folyamatosan hiányzik a gyerekei életéből, mert külföldön dolgozik. Ez súlyos trauma, amely későbbi problémák okozója is lehet egy ember életében.

Az előadás két Kávás színész-drámatanárát Milák Melit és Kardos Janit jól ismered, kollégáid, akikkel sokat dolgoztatok, dolgoztok együtt. Milyen volt a Közép-Európa Táncszínház táncművészeivel együtt dolgozni ebben a munkában?

Őket kellene megkérdezni. :)

Jelentett nehézséget, kihívás volt, hogy ebben a munkában táncművészeket kellett instruálnod?

Nem. Azt szoknom kellett, hogy ők egy egészen más frekvencián dolgoznak, de igyekeztünk figyelni egymásra, amikor szakmai problémáról beszélgettünk. Inkább magamat éreztem sokszor értetlennek vagy bumfordinak a mondataimmal, amikor láttam, ahogy ők kommunikálnak egymással szóban és testben.

A Horda2-höz képest itt új formát és utat kellett találnotok arra, hogy hogyan jön létre egy tánc/színházi nevelési előadás. A Horda2-ben látszólag “egyszerű” kontextusban, szinte észrevétlenül történik meg a csoda: a diákok egyszer csak előadást, koreográfiát alkotnak, és könnyedén élik meg a kortárs tánc közelségét mindennapjaikhoz. Míg a Horda2-ben a Közép-Európa Táncszínház Horda című előadása, Kun Attila koreográfiája adta az alapanyagot, a keretet, ebbe vonódnak be a középiskolás fiatalok, addig az Igaz történet alapjában nem volt megelőző táncprodukció, az előadás prózai anyagra épült, az előadás történetét a résztvevő 12-14 éves diákok szóban, mozgásban, táncban kifejezve kapják és adják, nézik és alakítják. Hogyan kooperáltatok Kun Attilával az Igaz történet koreográfusával?

Mivel nem volt gyártási technológiánk, hogyan is kell elkészíteni egy ilyen előadást nagyon lassan és megfontoltan haladtunk a próbák előkészítésében. Folyamatosan egyeztettünk és igyekeztünk minél nagyobb mozgásteret hagyni azon a területen, amely nem miénk volt. Ezek a szakmai területek valahogy így néztek ki:
-Kun Attila, tánc, koreográfia
-Takács Gábor, Róbert Júlia, résztvevő színház munkák
-és jómagam, aki a prózai színházért voltam felelős.
Természetesen egy idő után át-át nyúltunk a másik területére is. Ilyenkor lett igazán érdekes a próba.

Mi volt legnehezebb/legjobb pillanat a próbafolyamatban?

Nem volt ilyen vagy csak ilyen volt.

Az előadásnak október 22-én volt a munkabemutatója, azóta néhány foglalkozáson túl vagytok. Mik a tapasztalatok? Hogyan fogadják az előadást a kiskamaszok?

Én úgy látom, megérinti őket. Érdekes nézni, hogy mennyire természetesnek veszik a résztvevő fiatalok a táncot, mint közlési rendszert.

Milyen kapcsolatod van a kortárs tánccal? Milyen korábbi élményeid vannak tánccal kapcsolatban és ez mennyiben változott a KETtel való találkozásod óta?

Kaptam táncos alapképzést. Nagyon alap képzést. Amikor a KET-el a Horda 2. próbái elkezdődtek és kiderült, hogy nekem is be kell állnom, táncolnom kell nagyon megijedtem. Akkor ők olyan finoman, olyan szaktudással kezdték el a tanításomat, hogy ekkor tudatosult bennem, hogy a táncművészetnek van egy olyan csodálatos mojo-ja, amelytől én eddig nagyon távol voltam. Ezért hálás vagyok nekik.

« 2017 November »
Hét H K Sze Cs P Sz V
44 30 31
01
02
03
04
05
45
06
07
08
09
10
11
12
46
13
14
15
16
17
18
19
47
20
21
22
23
24
25
26
48
27
28
29
30
1 2 3