Ugrás a tartalomra

2024-03-28 19:00 Nagyterem

Carmina Burana

Szegedi Kortárs Balett

2024-03-28 19:30 Kisterem

Az ötödik Sally

Pirók Zsófia

2024-04-03 19:00 Nagyterem

Lear

Szegedi Kortárs Balett

CREDO

CREDO

Hiszek egy Istenben

Szegedi Kortárs Balett

Nagyterem / 2020. január 30. 19:00

Műfajkortárs

Felvonások száma1

Időtartam70

Juronics Tamás gondolatai a Credo című táncjáték kapcsán

 

A darab jobb megértéséhez szeretnék pár mondatban segíteni azzal, hogy elmondom a szerkesztés logikáját, a szereplők kapcsolódásait.


Kiindulópont:

A mű középpontjában egy nagyon fontos probléma áll, a transzgenerációs traumák megélésének, megismerésének és feldolgozásának kérdése. Családunk tragédiái bennünk élnek, alakítják személyiségünket, meghatározzák a gyermekeinkkel való viszonyunkat. Az ezekkel való tudatos foglalkozás, ezek feloldása nagyban segítheti sorsunkra való saját befolyásunkat. A 20. század családtörténetei tele vannak titkokkal, ki nem beszélt drámákkal, fel nem oldott traumákkal. Az elhallgatás, a magunkba rejtés, az elfojtás volt az egyetlen ismert lehetőség a társadalmi konvencióktól, a közösségi megbélyegzéstől való félelem okán. A mostani generációk ugyanakkor máig cipelik az ezzel járó pszichés terheket, fel sem fogva, hogy tudatalatti reflexeik nem belőlük fakadnak, esetleges hibáikért, kapcsolati nehézségeikért nem csak ők a felelősek.

Egy alkotó művész számára ezek feloldásának legfőbb lehetősége, ha szembenéz múltjának árnyaival, és az így kimondott sérüléseket elfogadva alkotásának alanyává teszi őket. Egyfajta családállítás, mely segíthet szembenézni a múltban érezhető (ismert vagy feltáratlan) eseményekkel, traumákkal, ezáltal felismerve, hogy viselkedésünkben mennyi mintát követő motívum van, melyektől a felismerés által megszabadulhatunk talán, és a saját életünket élhetjük.

 

A mű szerkezete:

Négy idősíkon játszódik a darab, de egy térben, az idősíkokat ezáltal néha egyszerre megjelenítve a színpadon. Egy család négy generációja jelenik meg, mindegyik a maga fiatal korában, leginkább egy esemény kapcsán ábrázolva, ez pedig a FOGANTATÁS szent pillanata. A jelent a fiatal művészférfi képviseli, akinek megjelennek női felmenői egészen a dédanyjáig. A három fiatal nő traumatikus helyzeteit láthatjuk szakaszokban ábrázolva. A traumák formálják a következő generációk párkapcsolati és gyermekáldással összefüggő működését, ezért érdemes utólag is visszagondolni az egyéni történetek alakulásának miértjeire, az adott karakter viselkedésének okaira.

A négy ember életszakaszának megismerése után egy zárótétel következik Arvo Part Credo című csodálatos, megrendítő erejű művére. A fiatal férfi szembenézése a múlt szellemeivel, az ő létüknek elfogadása, a mélyebb szellemi léttel való együttélés csodájának átérzése, és az ezáltal való lelki felszabadulás megélése, mely egyben az alkotás kiindulópontja is számára. Mindeközben a fogantatás szentségének megtapasztalásával igaz hitének megszületése.

 

A tér és idő:
A tér a család sok generáción keresztül használt polgári otthona, melynek falai szimbolikusan magukon viselik a lelkekben esett sérülések fájó nyomait. A darabban levő időugrások arra késztetik a nézőt, hogy a mozaikok mentén összeálló történeteket megismerve, utólag értelmezze a szereplők cselekvéseinek indokait. A filmszerű jelenetekben néha egyszerre van jelen a különböző korok szereplői. 

A főszereplők generációs sorrendben:
1924 - Judit, a vallásos fiatal cselédlány, aki alárendelt szeretői viszonyba keveredik egy házas férfival. A megaláztatások, a lelki fájdalmai hite miatt drámai véghez vezetnek.
1944 - Mária, a család nélkül felnőtt lány, aki téves rajongása miatt erőszak áldozatává válik, ami determinálja későbbi társas kapcsolatait, születendő gyermekéhez való viszonyát.
1970 - Anna, szeretethiányos sorsa okán, mindent jóvátevő görcsös szándéka miatt neurotikus viselkedést mutat, mely időszakosan megakadályozza legfőbb vágyát, a gyermekáldást. Péter, fiatal művész, aki távoltartja magától a családi összetartozás minden formáját, családi múltjából adódó erőszakosságán nehezen uralkodik. Fájdalmas felismerések során megy keresztül, míg megtalálja önmagát. 
Párkák, a görög mitológiából ismert sorsistennők, akik fonják és elvágják az ember életfonalát. Történetünkben e kettő pillanat, de leginkább a fogantatás áll a középpontban, ezért indokolt e szellemi lények ábrázolása. 


„De jó lenne jónak lenni,

a nagy Istent megkeresni,

a lábához kuporodni,

és az Igét befogadni.”

(Juhász Magda)

 

Hinni, vagy nem hinni. Ez nem rajtunk áll. Nem mi választjuk Istent. Isten választ minket.

 

Arvo Pärt, a népszerű észt zeneszerző művészete elválaszthatatlan hitétől. „A vallás irányítja életünk minden folyamatát, még ha nem is tudunk róla. Az igaz, hogy a vallás rendkívül fontos szerepet játszik a zenémben, azt azonban nem tudnám elmagyarázni, hogy ez valójában hogyan működik.”

A Credo-t 1968. november 16-án mutatták be Tallinban. A mű Pärt karrierjének legfontosabb és legdrámaiabb kollázs darabja. Disszonancia és lárma uralja aschonbergi értelemben vett expresszionizmus jegyében. A hatás nem is maradt el, az esemény szenzációs volt, a nézők azonnal újabb előadást követeltek, ám nem sokkal később a Credo-t betiltották. Az alkotót a kultúrpolitika a Szovjetunió legveszedelmesebb komponistájává nyilvánította. 1980-ban hagyta el hazáját családjával együtt; először Bécsbe, majd Nyugat-Berlinbe költözött. Elsősorban egyházzenei műveket ír; 2005-ben Európai Egyházzene Díjjal értékelték munkásságát, 2014-ben Grammy-díjat kapott.


Judit, szolgáló: Claudia Elvetico
Judit titkolt szeretője: Hegedűs Tamás
A szerető felesége: Wéninger Dalma

Mária, Judit lánya: Takács Zsófia
Német katona: Czár Gergely
Mária későbbi férje: Kiss Róbert

Anna, Mária lánya: Szigyártó Szandra
Anna férje: Vincze Lotár

Péter, Anna fia: Aradi Zsolt
Péter szerelme: Kovács Enikő

Párkák: Bocsi Petra - Nier Janka - Bacsó Gabriella

Zene: Arvo Pӓrt, Johann Sebastian Bach, Frédérich Chopin, Födő Sándor
Jelmez: Bianca Imelda Jeremias
Jelmez asszisztens: Vági Holka
Díszlet: Tóth Kázmér
Díszlet kivitelezés: Scabello
Fény: Stadler Ferenc
Koreográfia: Juronics Tamás

Művészeti vezető: Juronics Tamás
Igazgató: Pataki András

Támogatók: Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szegedi Nemzeti Színház, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, BMW – C-mobil Szeged, Novotel Hotel – Szeged, CE Glass Company, Cool Service – Szeged, Busz Travel – Császár József, Hétkávézó, Noé Egészségközpont, Palánta Salátabár – Szeged, Kortárs Balettért Alapítvány

Médiatámogatók: Rádió88, Marie Claire, Táncélet.hu, Táncművészet, Délmagyarország

Az online előadás szerzői jogok miatt csak magyarországi IP címről tekinthető meg!

Az online előadás megtekintése regisztrációhoz kötött:
http://www.tancszinhaz.hu/jegyregisztracio_menete

A jegyregisztráció az online vetítésekre a vetítés napján 20.30-ig lehetséges.

KIM NKA Millenaris Eisberg